Vanhalst-Larridon is sinds het begin van de 20e eeuw een familie van creatieve ondernemers.
Tot zijn 33 jaar woonde Camille Larridon bij zijn ouders waar hij een kleine werkplaats had gebouwd achter het huis. Vanaf 1945 werkte hij in een oud zwingelkot aan zijn eigen meubels. De afwerking gebeurde vaak aan de keukentafel, waar de huiselijke warmte beter geschikt was bij het vernissen. In 1950 besloot hij een nieuwe werkplaats te bouwen en een winkel te openen. Zijn vrouw, Maria Vanneste, gaf haar werk op als thuisstikster van schoenen en begon met een matrassenwinkeltje in de voorkamer. Tot in de laatste week van zijn leven in 2003 kwam hij elke zondag op zijn paasbest bij Larridon Meubelen langs om er met de klanten te praten.
Zijn oudste dochter, Jenny Larridon, is de bezielster van Vanhalst doopartikelen. Pierre Vanhalst verdiende net na de Eerste Wereldoorlog de kost als fotograaf. Veel van zijn zonen zijn hem daarin gevolgd. Lieven Vanhalst niet, hij koos in 1968 voor patisserie, toen een zeer exclusief en creatief beroep. In de schoot van de patisserie werd een winkel van doopartikelen opgestart, van waaruit in de jaren '90 een groothandel groeide.
Bij Vanhalst Doopartikelen werd begin jaren 2000 het business plan grondig herschreven door Frank en Sophie Vanhalst, wat resulteerde in een explosieve groei van de groothandels- activiteiten.
Het bedrijf groeide gaandeweg uit van een klassieke groothandel tot een toonaangevende, creatieve onderneming actief op de markt van de geboorte-, communie- en huwelijksgeschenken, algemene geschenken en kleine verpakkingen, onder het merk
bb collections, intussen omgedoopt tot "Objects by Vanhalst".
In 2011 verkocht de familie de kleinhandelsactiviteiten om zich zo meer te kunnen focussen op de ontwikkeling van unieke collecties en personalisatie van die collecties.
Met Atelier Pierre betreedt Vanhalst naast de markt van de geboortegeschenken, communie- en huwelijksbedankjes, ook de markt van unieke, functionele leef-accessoires.
Samenwerking met jonge Belgische Designers
Onder de merknaam Atelier Pierre wil Vanhalst jonge Belgische designers de kans geven om hun EERSTE collectie unieke leef-accessoires te ontwikkelen. Sophie Vanhalst, creative director, begeleidt en ondersteunt de jonge ontwerpers hierbij.
Atelier Pierre verwijst naar overgrootvader Pierre Vanhalst die in het begin van de 20e eeuw de kost verdiende als creatieve ondernemer en fotograaf. 'Atelier' verwijst naar de werkplaats van overgrootvader Camille Larridon, die meubelmaker was." 'Atelier' verwoordt ook perfect de omgeving die we willen creëren voor beginnende designers, het refereert aan ambacht, vormgeven, maken... ‘Pierre’ zorgt dan weer voor persoonlijkheid en authenticiteit” verduidelijkt Sophie.
Atelier Pierre is bijgevolg een authentiek merk, geworteld in traditie en vakmanschap. Producten worden bij voorkeur ontwikkeld in betaalbare en duurzame materialen. Het verwerken van fotografie kan en zal hierbij zeker een meerwaarde bieden.
Respect voor omgeving
In 2009 kreeg het bedrijfsgebouw van Vanhalst het label van “Kwalitatieve Bedrijfs- gebouwen in West-Vlaanderen”. De waarden van de familie Vanhalst worden dan ook heel duidelijk weergegeven in het ontwerp van het bedrijfsgebouw. Zo staan niet alleen creativiteit, eenvoud en functionaliteit voorop, de focus ligt tevens op de zorgzaamheid voor mens, omgeving, budget en traditie.
Om het belang van deze zorgzaamheid te benadrukken heeft Vanhalst in 2011 daarenboven het “West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen” ondertekend. Daarbij gaat een bedrijf een vrijwillig engagement aan om proactief te werken rond specieke thema’s. Deze charter is een hulpinstrument om het beleid rond duurzaam ondernemen te structureren en vormt de motor tot continue verbetering van prestaties op milieu-, sociaal en economisch vlak.
Dat duurzaam ondernemen steeds bovenaan het agenda staat, bewijst de creatie van het “levensbos” van 1.000 populieren (korteomloophout – KOH) op het terrein naast het bedrijfsgebouw. Ook dit engagement past volledig in het kader van een continu streven naar een evenwichtige aandacht voor de economische en sociale impact van ondernemen maar evenzeer voor de ecologische gevolgen. Sinds begin 2019 zorgen 80.000 nieuwe "bij"-medewerkers in dat levensbos tevens voor een verhoogde biodiversiteit in onze omgeving.